Este tema empieza abajo, como en un blog.
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Terminamos nuestro repaso a las tragedias de Shakespeare con unas notas sobre King Lear.
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El 25-26 N haremos un breve repaso de las tragedias de Shakespeare, centrándonos más en nuestra principal lectura, Macbeth.
Shakespeare. Macbeth. Folger Theatre / Two River Theater Company, co-directed by Teller and Aaron Posner. YouTube (FolgerLibrary) 25 March 2020.
Hay muchas otras versiones de Macbeth: las clásicas de la BBC, la más reciente de Justin Kurzel.... (ver bibliografía http://bit.ly/abibliog ). No sé si habréis visto la de Rupert Goold (2010) que ha estado disponible en nuestra web estos días, pero ya está descolgada. Aquí hay algunas más:
- Macbeth for Grampian TV (1997)
- Macbeth on stage (Bob Jones University, 2020)
Hay más siguiendo nuestra etiqueta "Macbeth".
Una representación en español:
Hay otra película más
clásica aún, la de Orson Welles, de tono expresionista, bastante
recomendable. Y pueden verse otras
por ahí,
con Sean Connery, o con Rupert Goold, bastante peores.
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An audio on Macbeth (BBC In Our Time).
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- Más crítica shakespeariana—aquí está el libro de A. C. Bradley Shakespearean Tragedy, que comentamos algo en clase—quizá el más influyente libro jamás escrito sobre Shakespeare. Northrop Frye, a cuya Anatomy of Criticism también me referí, también fue un influyente crítico de Shakespeare en otras obras. Y hoy en día Stephen Greenblatt, Harold Bloom...
Un comentario adicional sobre las "fuerzas enfrentadas" en las tragedias, según Bradley: "Tragedia y dinámica de fuerzas"
Y sobre la teoría aristotélica de la tragedia hay algunas lecciones en mi sitio web Hypercritica.
En la sección sobre crítica clásica, claro.
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Un audio de la BBC (In Our Time) sobre Hamlet:
https://www.bbc.co.uk/programmes/b09jqtfs
Sobre algunas tragedias de Shakespeare, varias de ellas representadas en
Zaragoza,
también he escrito alguna reseña:
- Hamlet
marica
-
Otelo siempre en Alepo
-
Korol'
Lir
Macbeth website at MIT:
http://shakespeare.mit.edu/macbeth/full.html
Marjorie Garber, a lecture on Macbeth:
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THEORIES OF TRAGEDY
Aristotle's theory of tragedy in the Poetics
(see Introduction): importance of action, of human defects and
limitations, of misfortune and wrong choices. Tensions added by kinship
(clashing roles).
Catharsis: pity and fear
Rationalism and lack of religious interest in Aristotle's Poetics. Origin of anthropological theories of tragedy.
Myth criticism:
Nietzsche: Apollonian vs. Dionysiac
Gilbert Murray and the seasonal cycle.
Frye's cycle of mythoi (mythos of autumn).
Girard: the tragic protagonist as pharmakos
or scapegoat. Exemplary suffering which rebuilds the community
through purgation of a flaw. Regeneration and acceptance of death.
(Cf. the noble death).
Northrop Frye's archetypal theory of tragedy.
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Bradley, Shakespearean Tragedy
The substance of tragedy:
Historical or legendary subjects.
Tragedy as the story of a person (or 2)
Suffering in contrast to prosperity: as the product of characteristic choices.
Protagonist face obstacles of their own making: emphasis on responsibility and tragic choice.
Characteristic deeds: Abnormality, the supernatural, etc. are marginal.
Chance is prominent (linked to unforeseeability, failure of plans and multiple consequences of actions): Fate only in that sense
Actions leading to conflict: both external and internal conflicts mirror each other.
Ruling passions or obsessions (hamartia) leading to wrong choices. Villain-heroes.
No divine order: a human world which involves the destruction of both good and evil.
Structure of conflict:
stability - evil impulse disturbs order - Reaction involving
destruction of both evil and good involved with it.
E.g. Macbeth.
See also Bradley on the rhythm of Shakespeare plays: alternation of scenes of tension and calm.
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NIVEL AVANZADO:
An early tragedy, and a bit of "Bad Shakespeare"—which can be very good indeed.
Julie Taymor's film version of Titus Andronicus.
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